۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۱۹

پرهمت:

افت سفره های آب زیرزمینی هشداری برای توسعه اقتصادی کشور است

افت سفره های آب زیرزمینی هشداری برای توسعه اقتصادی کشور است

استان تهران - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر بخشهای مختلف کشور با کم آبی مواجه هستند که بیشترین نمود آن بر دشتهاست و این امر هشداری جدی برای آینده توسعه اقتصادی کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، جهانگیر پرهمت شامگاه پنجشنبه در حاشیه دومین همایش ملی مسایل ژئوتکنیکی شبکه های آبیاری و زهکشی، ایران را کشوری مبتنی بر توسعه کشاورزی ذکر کرد و افزود: بحث توسعه کشاورزی در اقتصاد ملی موضوعی است که به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت.

وی اهمیت آب در تولید منابع غذایی را یادآور شد و اظهار داشت: در حال حاضر تامین امنیت غذایی به عنوان یک ضرورت برای کشور و جهان مطرح است و این چالشی اساسی است که بخش اصلی تامین امنیت غذایی به موضوع آب برمی گردد.

این مسئول وجود سه منبع آبی را برای آینده کشور مهم دانست و خاطرنشان کرد: این سه منبع شامل استحصال آب از منابع موجود در پشت سدها و سفره های زیرزمینی و نیز آبهای نامتعارف و فاضلابهای شهری است که متاسفانه در معرض آلودگی قرار دارند.

پرهمت بحث شبکه های زهکشی و آبیاری در بخش کشاورزی را از جمله عوامل مهم برای صرفه جویی آب در این بخش مطرح و بر توجه ویژه بر این موضوع تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیریت مزرعه در تغییر فصل کاشت، تنظیم دوره آبیاری، حضور کارشناسان مرتبط در مزرعه، استفاده از ارقام جدید بذر و تغییر الگوی کشت را از جمله کارهایی برشمرد که در صرفه جویی آب در بخش کشاورزی بسیار موثر است.

این مسئول ادامه داد: در بحث آبیاری و زهکشی، استفاده از سامانه های نوین آبیاری در صرفه جویی آب و مدیریت منابع آب نیز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

صرفه جویی در آب نیازمند عزم جدی در سطح کلان است
 

معاون وزیر جهاد کشاورزی صرفه جویی در آب را نیازمند عزم جدی در سطح کلان ملی دانست.
 
پرهمت بحث آب در کشور خشک و نیمه خشک ایران اسلامی را به عنوان یک موضوع اساسی و پرچالش  کشور دانست و گفت: متاسفانه برای رفع این مهم آنطور که باید چاره اندیشی نشده است.
 
وی با بیان اینکه قاره آسیا کمترین سرانه آب شیرین در دنیا را دارد، اظهار داشت: سرانه آب شیرین ایران در این قاره در نیم قرن اخیر تا 50 درصد کاهش یافته است.
 
این مسئول ادامه داد: از هفت هزار مترمکعب برای هر نفر در 50 سال پیش، اکنون به 1900 مترمکعب در سال رسیده است.

پرهمت تاکید کرد: با روند فعلی رشد جمعیت در کشورمان در سال 1400 تا 1404 سرانه آب برای هر نفر به هزار و 400 متر مکعب در سال کاهش خواهد یافت.

در دومین همایش ملی مسائل ژئوتکنیکی شبکه های آبیاری و زهکشی که به مدت یک روز در سالن اجتماعات موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج برگزار شد، شماری از کارشناسان و دانشجویان و مدیران بخشهای مختلف جهاد کشاورزی و حوزه های مرتبط حضور داشتند.
کد خبر 1082572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha